Tuesday, October 09, 2012

Shocking Safari




Malmesbury, het wordt al rustiger op de weg. De zaterdag is een goede dag om te reizen.
We volgen het grijze lint van asfalt over bergen en door dalen, zo ver je kijken kan, zie je de golvende weg. Iemand moet hier met een liniaal een streep hebben gezet, fantasieloos via een rechte lijn naar de Noordkaap. 
Doet me denken aan de prachtige regel “ A Stripe is a Dot that went for a walk…” maar onderweg is het genieten.

Reizende gaan mijn gedachten vaak naar het verre verleden, hoe zou dat ooit zijn gegaan…die Hollanders met kar, bijbel en familie. Zouden ze net zoals ik verbaasd zijn geweest over de uitgestrektheid en de prachtige natuur… De wilde bloemen langs de weg in Namaqualand bloeien vooral in geel, oranje en wit en vormen een prachtig vrolijk landschap waarin  blauw en paars accentjes vormen.


De CD in de auto speelt muziek van Stef Bos
‘Dit is de eerste keer, Dat ik in iets geloof!’
Ik geloof…ik geloof…ik geloof
Vraag niet in wat, maar ik geloof in deze dag
Ik geloof…ik geloof…ik geloof
Vraag niet in wie
Maar ik geloof wat ik hier zie…ik geloof in wat ik zie

Een brok vormt zich in mijn keel, een spiritueel gevoel maakt zich -zonder te gaan zweven- van mij meester. O, wat houd ik van dit land! (klik hier voor de muziek)

We verlaten de tweebaans snelweg (N7) voor de provinciale weg via Calvinia naar Upington en het wordt nog stiller… uitgestrekter. De monotone weg wordt ‘heerlijk onderbroken’ door 22 stops, waar we tussen de 5 en 20 minuten moeten wachten omdat er gewerkt(!) word aan de weg. 

Calvinia is een leuk plaatsje, waar je in het Hantamhuis, een soort van museum, winkel en koffiezaakje in Ć©Ć©n, een heerlijk kopje koffie kunt gebruiken. Een plaats, waar de pannenkoeken met kaneelsuiker smaken naar een eeuwenoud bewaard gebleven recept… of is het de omgeving die onze smaak papillen zo gunstig stemmen.

Bergen doemen zich voor ons op en via de van Rhijns pass stijgen we naar het bergplateau van de Noordkaap, omkijkend weet je niet wat je ziet…achter ons ligt een verlaten land geen enkele behuizing, een vlakte zo ver het oog rijkt en heel ver weg bergen, die ervoor lijken te zorgen dat je niet van de aarde valt… Oh, geloof me, hier zijn geen woorden voor. 


Na iets meer dan 800 km gereden te hebben zijn we bij de B&B, waar we overnachten om de volgende ochtend de 200 km af te leggen naar Molopo lodge. Het is een mooi plekje, met veel palmen, een mooie stoep, zwembad en voor ons vertrekje een klein zwembadje om af te koelen als de temperaturen ons echt parten gaan spelen… Gelegen op zo’n 60 km van het Kgalagadi park, de plaats waar we na het inchecken dan ook direct naar toe rijden…

Formaliteiten volbracht aan de ingang, nog eens voor de zekerheid gecheckt of we met onze auto echt wel het park in konden en toen op weg…Bij de splitsing Mata Mata en Nossob gekozen voor de linker route…kijken wat er te beleven valt op weg naar Mata Mata… De weg is heuvelig en bij elke top ben je benieuwd of er wat te zien valt… 
In de auto lijkt het alsof we een tennis match volgen…hoofden bewegen zich van links naar rechts en weer terug…scherpstellen om wat verder weg een beweging te kunnen spotten… 
Springbokjes, yellow hornbil birds, de secretaris vogel, de Pale Chanting Goshawk, de zwaarst vliegende vogel; de Kori Bird, grond eekhoorns, yellow mongoose, gemsbok , blue wildebeest, een Afrikaanse wilde kat, zebra’s, vosjes en een Cape Eagle Owl het kwam allemaal in het vizier van de camera… 

Onherbergzaam gebied, Bushman gras, kameeldoring bomen en warmtespiegelingen. Het zand wordt losser en omdat er niet veel tijd meer is besluiten we om te draaien…nog even een paar plaatjes schieten van die lieve Springbokken met hun grote ogen. 
Getsie wat ruikt het hier raar… 
Bij de uitgang van het park checken we nog even of we maandagavond een avondgamedrive mogen maken, want officieel sluit de poort om 18.30 en de gamedrive eindigt om 20.30. Geen probleem, moeten wel zelf even regelen met de Ranger dat hij ons het park uitlaat… Floris buigt zich nog even onder de auto en weet Jan te vertellen dat er wat zwart plastic te zien is, of dat geen probleem is…
En ja dat is het, shocking nieuws! Twee kapotte schokbrekers!!!! Dat was dus dat rare luchtje…


De zon komt prachtig op in Zuid-Afrika… kleurt daar waar de zon gaat verschijnen mooi roze/oranje en aan de overzijde waanzinnig turquoise, de camera helaas in de lodge gelaten. Wij zitten op dit vroege uur al in de auto, om in rustig tempo de 200 kilometer naar Upington ‘opnieuw’ te maken, hier gaan we proberen de auto te laten repareren. Ik ga jullie de details besparen, maar de spanning zat er goed in toen uiteindelijk de monteur na veel rondbellen een paar identieke schokbrekers bleek gevonden te hebben, geen originele, maar het zou prima gaan….

Ook hier werd ons gezegd dat het park prima te doen was voor een normale sedan…de hele weg terug de tijd om te overwegen hoe of wat ons plan zou zijn, maar eerst met de South African National Park Ranger erop uit. Eten deden we in Twee Rivieren restaurant, die naam zou de volgende dag prima passen bij de gezondheids toestand van Jan…Goed, we zullen niet op de zaken vooruit lopen want de gamedrive was fantastisch…

Iets wat lang niet iedereen te zien krijgt….zagen wij… een leeuw en een leeuwin werden gevangen in de spotlicht waarvan ik met trots kan zeggen dat Floris die met verve bediende… Ze waren lui die enorme dieren, gingen wat drinken en daarna heerlijk in het rulle zand liggen en naar ons kijken. 


Verderop zagen we een jakhals naast de weg -op zijn gemak- zijn vlooien te lijf gaan. Heerlijk hier en dan weer eens daar, krabbend. Je weet dat ze gevaarlijk zijn, maar zo zien ze er aandoenlijk uit met hun pluizige vacht en een pootje achter het oor.
Tal van vossen, jakhalzen en spring hazen sprongen in het licht en maken de Afrikaanse nacht met haar enorme sterrenhemel tot een haast onwaarschijnlijk plaatje. Keurig afgezet buiten de omheining van het prachtige park, besloten dat we morgen in eigen auto zouden terug keren en zo verlieten we in het donker de Kgalagadi niet wetende dat we er niet meer zouden terugkeren….

Geluiden van de Afrikaanse nacht kunnen als een aangename symfonie zijn, maar bij Floris en Diny knalde de boiler er trompetterende geluiden uit. En de waterleiding zong haar eigen lied… Bij ons in de badkamer vond de natuur - door het heerlijke eten van Restaurant Twee Rivieren- haar weg terug… En het zou geen echt avontuur zijn als er geen water was en geen stroom. De wijnkoeler kwam voor de dag om ‘zeer romantisch’ gevuld te worden met zwembadwater om als toilet-flusher gebruikt te worden…

De dinsdag was een rustdag in ‘Never a Dull Moment’ in huize van Zeeland, om ’s avonds met 3 personen op ‘KhoiSanman Sundowner’ te gaan naar een zoutpan. Verhalen over geschiedenis, planten, kruiden en politiek vulden de tijd tot het magische moment van zonsondergang…gezien de samenstelling van het gezelschap werd het een alcoholvrij moment…en romantiek is ver te zoeken met twee Oupa’s zonder voortanden, dus beter maar het hoofd helder houden…. 
De slaap kwam dan ook langzaam zonder het bekende wijntje, de magen en darmen nog werkende op de hoeveelheid vette maaltijd die we verorberd hadden, nee geen culinaire hoogstandjes te ontdekken…..Ik tel in plaats van schapen, geiten en bokken.



Hopelijk is manlief morgen opgeknapt en kunnen we alsnog de Kgalagadi in en een bezoek brengen aan de Boesman die hier langs de weg zijn hutten opgeslagen heeft en in lendendoekje zijn ‘waren’ aanprijst… ik droom weg…om wakker te worden van een piepend mobieltje…Zoonlief meld dat ook hij nu ziek is…spullen pakken…en zo snel mogelijk met handdoeken en spuugzakjes in de aanslag de rit maken naar Upington is het enige dat nu nog rest…

"Dreaming of the Kgalagadi" heeft een heel andere betekenis gekregen, het was een ‘Shocking Experience’, maar wat we gezien hebben was heel bijzonder. 
Afrika zien, de droogte ervaren, zien hoe de dieren beter aangepast zijn dan de mens... zijn nu even niet “De Belevenis om over naar huis te schrijven”, maar in de toekomst zal het een prachtige herinnering blijven. 

Met in het achterhoofd de gedachte, ‘We komen nog eens terug’…
Reizen in vroeger tijden in een Ossewa, was vast niet geweldig en zij moesten verder… 
Wij reizen terug langs padstalle en boereplaase, waar droĆ« vruchte en vars fruit aangeprezen worden. Waar het leven eenvoudig en er maar 1 weg te volgen is, die van geloven in betere tijden... dat het regenseizoen vruchtbare grond zal brengen en een betere oogst…de tijd van keren en wederkeren.

Ik doe een schietgebedje; Ik geloof… ik geloof…ik geloof in een nieuw avontuur, in dat wat ik zie, voel en ruik… ik geloof in nieuwe kansen…maak met het schrijven van dit stukje een einde aan de lichte teleurstelling en weet dat waardevolle herinneringen achter zullen blijven…en mooier en mooier zullen worden naar mate de tijd verstrijkt.

Deze keer zijn alle foto's uit eigen archief, niet allemaal even scherp, maar wel een goede impressie! 




 

1 comment:

  1. Wat jammer voor jullie. Maar gezien de foto's toch nog genoten... Hopelijk gaat het een volgende keer beter, maar dan uitsluitend noodrantsoenen gebruiken. De foto's zijn schitterend.
    Groetjes aan jullie allen,
    Maik Tielen

    ReplyDelete