Monday, June 04, 2012

Cecil Rhodes cottage en monument



Waar school projekten al niet goed voor zijn...Voor geschiedenis moest Floris een keuze maken uit een aantal vooraanstaande figuren of gebeurtenissen in Zuid-Afrika. Zijn keuze was Cecil Rhodes. En dan is het google-en en informatie vergaren van het internet....

Jammer dacht ik, want ik had net ergens iets gelezen over een cottage waar hij geleefd zou hebben...dus ook ik, het internet op en zoeken. En deze keer zet ik iets meer druk op mijn plan...en pak ik het wat mooier in. Het voorstel om met zijn 3en naar Muizenberg te gaan, waar zijn cottage staat en later naar Kaapstad, waar het Cecil Rhodes Memorial is viel in goede aarde... Dus wij op weg en van hier naar Muizenberg is niet ver, en het is een prachtige weg langs een kilometers lang wit zandstrand, ruige fynbos begroeiing en zo nu en dan een visser, die tal van meeuwen aantrekt!
 










De cottage waar hij stierf is nu een museum en de vrijwilligster -die er aanwezig was- is een enthousiaste vertelster. Ze ratelde aan een stuk door haar verhaal af, en de informatie was perfect en zeer positief... Thuis werden de foto's gecombineerd met het verhaal en samen met alle informatie van het internet kwam het tot een mooi werkstuk, nu maar afwachten of de leerkracht dat ook zo vindt.

Dacht ik even snel wat van het werkstuk te kopieren? Helaas dat is natuurlijk door Floris geschreven  in het Engels, daar had ik even niet aan gedacht... 

Oeps hier gaat ie dan... voor de liefhebbers van Zuid-Afrikaanse geschiedenis.

Cecil John Rhodes is in Engeland geboren, verhuisde toen hij 17 was naar de Kaapse Kolonie waar zijn oudere broer op dat moment al verbleef. De emigratie kwam tot stand omdat hij TBC had en er aangeraden werd naar een warmer en droger klimaat te verhuizen.

Hij is de feitelijke stichter van Rhodesia nu beter bekend als Zimbabwe en oprichter van de firma De Beers mijnen. Waarmee hij een fortuin verdiende aan diamanten. Later werd hij de 1e minister van de Kaap Kolonie wat nu Zuid-Afrika is...

Hij liet een telegram lijn aanleggen en zijn droom was een spoorbaan te bouwen van Kaapstad naar Cairo. Helaas heeft hij maar mee mogen maken, dat de trein het station in Zimbabwe haalde. Na zijn dood is het traject alsnog voltooid. 

Wij kunnen die fantastische treinreis van Noord naar Zuid dwars door het Afrikaanse continent nu maken! Nou ja wij????
 Ik zou wel willen…het is al jaren mijn droomreis maar waar haal ik zo’n 50.000 Dollar vandaan? Ja, Rovos heeft deze prachtige reis in haar programma er zijn ook kortere trips met deze trein te maken maar als je eenmaal het filmpje gezien hebt….ja dan blijft het dromen… 

Zou wel een mooi moment kunnen zijn om een boek te schrijven…denk overigens dat het andersom zal moeten, en dan moet dat boek een bestseller worden. The only thing I need are the GUTS…


No comments:

Post a Comment