Friday, June 08, 2012

Notting Hill Bookshop

 
Een tot de verbeelding sprekende boekwinkel, dat was de Reis boekwinkel van de film Notting Hill van 1999, waar Hugh Grant razend verliefd werd op Julia Roberts… En eigenlijk is het één grote verbeelding, want iedereen die op zoek ging in Londen naar deze winkel komt bedrogen uit. Op die locatie vind je namelijk géén Hugh Grant, géén Julia Roberts en zelfs geen boekwinkel… 

Ja, het is al even geleden, maar ook wij gingen hier ooit op zoek en vonden geen reisboeken winkel maar wel een fantastisch leuke wijk in Londen met bijzonder leuke winkeltjes en een heerlijk Italiaans restaurant…



 
De wekker gaat…. 6.10 snel zorgen dat Floris op is, ontbijt maken. Lunch in de lunchbox…En om 6.55 draai ik na een afscheidskus de deur op slot … en duik ik terug in bed. Nee slapen doe ik niet, een bult kussens in de rug, badjas aan om geen koude armen te krijgen en dan dwalen mijn ogen over het papier… Het is inmiddels voor Jan een vertrouwd beeld om mij zo om 7.30 wanneer hij zijn taxidienst er op heeft zitten lezend aan te treffen. Wat een heerlijk begin van de dag.

Lezen heeft me overigens altijd al geboeid. Met mijn communie was er voor mij geen fiets (had ik ws al) maar het boek van Astrid Lindgren – Pipi Langkous. In één van de vorige verhaaltjes gebruikte ik Villa Kakelbont al als voorbeeld huis, voor de huizen in Paarl. Helaas is het boek niet meer in mijn bezit want tijdens één van de vele verhuizingen bedachten we dat we ze maar naar de vlooienmarkt moesten brengen…nog altijd spijt van!

De boekenlijst van de middelbare school was dan ook geen enkel probleem, Roald Dahl’s boek; Switch Bitch stond -tot verbazing van mijn leerkracht Engels- op mijn lijstje, ik begreep pas later dat Roald Dahl deze verhaaltjes van ‘65 geschreven had voor Playboy Magazine... Je ziet er blijft veel 'hangen' als je leest! Later waren daar de Bouquet reeksjes, kasteel romans en dokter romans, wegdromen in een sprookjes wereld voor vrouwen… boekjes die je overal kunt lezen behalve in literair gezelschap.

Zo ontwikkelde ik mijn lezen en de voorliefde voor mooie boeken. Je beeld je in dat we allemaal die prins, dokter of man van adelijke afkomst tegen kunnen komen… En al lezende ging ik dromen van mooie verre reizen in prachtige exotische landen. Ik belandde in de Landschap-reis-boekwinkel op De Berg in Eindhoven, waar ik mijn eerste boek over Kenia kocht. “Mijn Afrika” van Kuki Galmann, voorin heb ik geschreven; Januari 2003 “Een droom komt uit”,Ter voorbereiding op onze reis naar Kenia.  Geweldig toch, als je zo’n zinnetje nu terug leest. U bent gewaarschuwd…begin er maar niet aan, want je ziet waar het toe geleid heeft!

Mijn  eerste, maar zeker niet mijn laatste boek over Afrika…inmiddels staat er een kastje vol, in Nederlandse taal maar ook in het Engels, over continent Afrika in de kamer. Prachtige foto boeken, fictie verhalen van Wilbur Smith, James Michener, Henning Mankell, Barbera en Stephanie Keating, Tony Parks, Beverly Harper, maar ook op waarheid beruste verhalen van Peter Goodwin en Douglas Rogers, verhalen over Kenia, de Congo, Zimbabwe, Botswana, Benin en natuurlijk Zuid-Afrika.



 

Secondhand bookshop in Strand 

Nog altijd lees ik prachtige reisverhalen, over geschiedenis en romantiek in verre landen, me realiserend dat ik er woon…dat kennis en dromen kunnen zorgen dat dingen bewaarheid worden.

Helemaal verliefd op Out of Africa, blijkt het boek echt zoveel anders dan de film en heb ik nu de auto-biografie van Karen Blixen (Isak Dinesen) en de verhalen bundel Shadows on the Grass besteld.

Ik ben en blijf een reiziger op papier, geniet van het vergaren van kennis en het bladeren in muf ruikende oude boeken met gele pagina’s, vind het heerlijk om mijn naam voorin te schrijven en ze te ordenen en te bewaren. Ga graag rondsnuffelen in 2e hands boekenzaakjes voor mooie hardcovers -die hier zeldzaam zijn- en mis ook wel de prachtige boekhandel in Veghel… als je er in de buurt bent moet je even binnen gaan...

Het is niet alleen Afrika wat me boeit hoor! Detectives en thrillers van Dan Brown, Jo Nesbo, Stieg Larsson en Harlan Coben en historisch verhalen van Ken Follett en over Spanje kunnen mij ook bekoren, maar die mogen niet in het Afrika kastje…die staan keurig opgeborgen op de vide. Wat we niet de moeite van het bewaren waard vinden, gaat naar de 2e hands boekwinkel. En in Strand kun je al tal van Nederlandse boeken vinden met onze naam erin…die gaat Floris toch niet meer lezen.

Geweldig vind ik het … boeken lezen, dat heeft toch iets van romantiek, net als schrijven met een vulpen! Al moet ik wel bekennen dat we in plaats van een bezoek aan de boekhandel ook wel eens een boek bestellen via het internet. Schrijven doe ik alleen nog maar op de computer en wellicht gaan we ook nog wel eens naar de E-Reader, maar voorlopig houdt ik het op het echte boek…


Laat eens weten wat jou favoriete boek is en wat je anderen aanraad en meld dat via "comment" of via zeelandhuys@live.co.za als je niet wilt dat iedereen het leest!

Foto’s die in dit artikel gebruikt zijn zijn niet van mij maar van Bek boeken en van Bikini books en het internet.





Een lieve schrijvers groet voor alle leesliefhebbers,
Astrid

4 comments:

  1. Hedwig3:17 PM

    oh wat zielig dat er nou niemand eens een boek aanprijst. Ik vind het heel moeilijk, maar talking about Afrika. Heb jij de boeken Uhuru en Something of value (iets van waarde) van Robert Ruark gelezen? Vast wel , maar zo niet? Aanrader. gebaseerd op waarheid. Toen ik ze voor het eerst las( 1972) was ik daarna wel een beetje bang naar Kenia te moeten als stewardess.Maar dat viel in de praktijk toch erg mee. Hedwig

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je wel voor de response, deze schrijver gaat op het wensen lijstje!

      Delete
  2. Anonymous1:46 PM

    Hoi Asje,

    We zijn weer thuis en nu heb ik eindelijk de kans om jouw laatste blogs te lezen.
    Ik sluit me volledig aan bij Hedwig.... Robert Ruark staat bij ons al zeker 35 jaar in de kast!!!

    Al ' jouw' schrijvers zijn mij ook zeer bekend. Veel nieuwe aanraders heb ik dan ook niet.
    Misschien Khaled Hosseini..?? De vliegeraar en. nog mooier, duizend schitterende zonnen.
    Eric van Lustbader en Ludlum lees ik ook graag.
    Tess Gerritsen is ook een aanrader.

    Geweldig....!!! Thors verhaal!!!

    xxMoni

    ReplyDelete
  3. Khaled Hosseini staat ook hier in de kast, ben nu een boekje aan het lezen met korte verhalen van Isak Dinesen (Karen Blixen) en daarna begin ik aan haar Biographie...Bedankt voor de andere tips daar ga ik naar kijken.

    ReplyDelete