Sunday, January 20, 2013

Swing



 














Twee touwen en een plankje.
De beentjes gaan naar voren, het lichaam ontspannen naar achteren.
Met twee handen moet je je goed vasthouden.
Je buigt je hoofd naar voren, vouwt de knieën naar achteren en maakt vaart.
Heerlijk hoger en hoger schommel je, je rok bolt op bij het naar voren gaan.
Een gilletje onstnapt…nog eens flink afzetten…
Binnen, buiten, binnen, buiten.
De wind gaat door je haar en als je niet oppast,
vlieg je met je onschuldige hoofdje tegen het plafond van de schuur.
Herinneringen aan mijn kindertijd…
Een schommel in een deurpost heeft zo zijn beperkingen.

Maar jij kent ze niet…beperkingen
Je komt aan suizen en maakt je breed,
remt af en maakt een prachtige landing.
Ik bof toch maar, dat ik net op het terras zit om dat gade te slaan.
Je prachtige goudkleurige hals schittert in het zonlicht hoog boven mij.
Je zoekt evenwicht.
Helt met het lijf naar achteren, de scherpe lijnen van je kop en waakzame ogen naar voren.
Wiegend, Deinend, Schommelend...
De wind zorgt voor de beweging en jij schommelt mee.
Dan zak je door je ranke poten, helt voorover en zet af...
De boomtop een zwieperd gevend.
Je spreid je enorme vleugels en glijd met eenvoudige souplesse over de wijngaard.
Een ode aan 'mijn' Jakkalsvo
ël, die zich zo vaak door mij laat bewonderen
En ik denk dat hij dat weet...



Geniet van een oogstreling, vang me in woorden, verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid

 

No comments:

Post a Comment