Friday, September 07, 2012

Koud zweet...




Foto’s  Andre Ligthelm.
  



Over 3 weken is het zover, ons tripje via Uppington naar Kgalagadi Trans Frontier Park… gelegen op de grens van Zuid-Afrika - Namibië - Botswana.

Dus er moet er het één en ander voorbereid worden. Ik maak alsmaar lijstjes, die ik overigens tussen alle andere dingen weer kwijtraak. Zaklamp, extra batterijen, camera, autopapieren, paspoorten, Dat is voor ’t eerst in 7 jaar… enne
Wat voor kleding moet er mee? Nou dan moeten we een beetje weten wat voor weer het is. Ik zoek op een Noors weerstation, wat we hier ook voor Stellenbosch, Lynedoch gebruiken en echt heel goed is.

Zie dat de koudste temperatuur vroeg in de ochtend 7 graden is…geen wolkje aan de lucht…een zacht briesje en dagtemperaturen tussen de 19 en 32 graden, dat is voor aankomende week. Moet ik later nog eens checken. Hoed of pet mee!

Dat betekent zomer spul of safarispul in de tas, truien, sokken, hemdje en shirtjes en wandelschoenen. Wellicht niet nodig voor de wandeling (die ik wel graag wil gaan maken, liefst met San Man), maar wel voor als we uitstappen, toch iets veiliger dan een slippertje. Schorpioenen kunnen volgens mij hard bijten en ik weet nog niet welke wel en niet giftig zijn….

Handig zijn ook die afrits broeken…..die van mij is snel gevonden, want die heb ik in februari nog gedragen maar waar is die van Jan…O zegt hij, ligt in de garage heb ik als werkbroek gebruikt.
Bij nadere inspectie zitten er toch wel erg veel verfvlekken op. “Die kun je echt niet meer aan”, zeg ik… “Goh dat ziet toch niemand”, krijg ik als antwoord. 

Neeeee, de zon zal maar op die witte verf reflecteren dan ben je mooi de pineut als daar dan net een Kalahari leeuw voorbij komt. Die gaat zich echt niet van te voren afvragen of die verf op waterbasis was hoor! Er moet dus een nieuwe safaribroek komen, want ik ben niet van plan om autosleutels, mobieltje, leesbril, portemonnee, zonnebril en wat niet meer in mijn broek mee te nemen….
Je denkt toch zeker niet dat ik met mijn handtas op safari ga. Lijkt me ook niet erg handig, want ik ben gek op die dierenhuid-tassen en die geitenharen tas ruikt nog altijd naar het beest! Zou voor leuke taferelen kunnen zorgen. Ik herinner me het akkefietje nog goed met het enige wildlife in Lesotho ( April 2011) en heb niet het gevoel op herhaling te willen… en door weet ik wat achterna gezeten te worden. 

Verder zoek ik me suf op het internet naar verhalen over het gebied, want het koude zweet breekt me nu toch wel een beetje uit. De één zegt nl. dat je beslist niet met eigen auto kan, de ander zegt dat het geen probleem is, sommige zeggen dat je links moet blijven. En dat heeft dan niets met de kant van de weg te maken…





Dat betekent dan dat je vanaf Twee Rivieren richting Mata-Mata kunt rijden. Er zijn overigens geen geasfalteerde wegen! De ‘ground clearence’ van de auto moet 18-22 centimeter zijn. Ik op mijn knieën langs de auto om te meten. Wat ben jij nou aan het doen vraagt Jan…O gewoon effe iets checken. Ja, de ‘clearence’ is niets mis mee, maar als je onder de auto kijkt… hangt er behoorlijk wat ijzerwerk onder ‘clearance level’…. Nou daar hebben we het dan maar niet over.


Dan heb ik ook gelezen dat we wat druk van de banden moeten afhalen en dat ze 40km/pu mogen rijden en extra water voor als de auto warm loopt en een paar extra flessen voor als de stoom uit je oren komt… Krijg het nu al warm.


We slapen wegens ruimte gebrek niet in het park, maar op 60 kilometer er buiten, dus dat halen we zeker. Heb voor alle zekerheid iedere middag een gamedrive geboekt zodat we er op uit kunnen als Jan het niet aandurft om met ‘Nico H en de paniekzaaiers’ erop uit te gaan! Ach, het zal wel los lopen. Ik ben in ieder geval helemaal in de sfeer en safari stemming bij het zien van dit filmpje

Ik hoop maar dat onze mede reizigster niet bang raakt bij het lezen van dit verhaaltje…
En aan haar familie willen we natuurlijk zeggen, dat we goed op haar zullen passen, maar als je er niet op uit gaat… Zie en Beleef je niets!

Het gaat in het leven immers niet om wat je hebt, maar om wat je doet!

Volgende keer meer informatie over het Kgalagadi Trans Frontier Park...
 

No comments:

Post a Comment