Wednesday, July 16, 2014

Survival or Camping...?


1800 kilometer rijden
2 overnachtingen bij 'family' on the go
7 volwassenen en 3 jongeren
6 tenten met luchtbedden
6 dozen wijn
en 3 donzen dekbedden

Basic kamperen in Krugerpark is zo slecht nog niet!
Mijn kampeer ervaring ging tot nu toe niet verder dan 1 nachtje op de Veluwe. En dat was direct ook niet de leukste ervaring, regen…een nat tentdoek…met als gevolg nat beddengoed en rug… Om het nog maar niet te hebben over het gezeul met je rol toiletpapier onder je arm naar de toilet blokken.
En ook het voor de tent zitten met een krat bier onder de tafel was nou niet echt mijn manier van op vakantie gaan.


Hoe kan een mens toch zo veranderen…nou ja, laat ik het maar over mezelf hebben want de rest is geloof ik nog niet helemaal overtuigd. Reizen door Zuid-Afrika is prachtig, haha zo’n honderd kilometer na de Du Toitskloof is het honderden kilometers hetzelfde uitzicht. Mij verveeld het geen seconde want als er niets bijzonders te zien is, droom ik weg bij de aanblik van het uitgestrekte land, verdwijn ik in langzaam in mijn hoofd….Laat ik woorden voorbij komen, probeer ik gevoelens te vangen en verhalen vormen zich…


Gras struikjes die dansen in de wind
De woorden vangend op een windmolen
Vlaggetjes die wapperen in de zon
Golfplaten daken als zilveren schittering
De kuddes Merino en Dorper schapen
die onverstaanbaar rustig blaten 
Karoo, karoo, karoo
Eindeloos
nergens naar toe…
Cadans… herhaling…ritme


Theuns Jordaan zingt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat Afrikaanse liedjes, kunnen we vast wennen aan de klanken en de woorden die een totaal andere betekenis hebben.
Ik heb ‘natuurlijk’ weer een ontzettend stomme fout gemaakt toen ik het voor ons normale woord voor achterwerk gebruikte…..Pas aan het eind van de vakantie werd mij duidelijk gemaakt dat je dit woord hier echt niet kunt gebruiken, schaamrood op de kaken bedenk ik … ik moet nog veel leren! Maar ik probeer tenminste Afrikaans te spreken.


Terug naar kamperen… De camping was super…en heel schoon, zelfs de toiletten en doucheruimtes…ennuh voorzien van toiletpapier. Als wij op pad waren werd er aangeharkt en de braai schoongemaakt.
Vroeg op…koffie of thee met rusks en dan ergens tegen brunch tijd een picknick spot opzoeken waar we een skottelbraai huurden. De bacon, worst en eieren sissen in de schotel en ondertussen zuigen de boterhammen zich vol met geklutst ei (hier french toast genoemd) bij Brabanders wel bekend als wentelteefjes…mmmmm. Plunger koffie en rooibos thee, een kleed op de tafel … een ontbijt met uitzicht. En eerlijk is eerlijk, in het verleden (als ik dit ergens zag) dacht ik wat slepen die Afrikaners toch allemaal mee, je kunt toch ook gewoon een broodje meenemen of in het winkeltje wat kopen. Nou daar kom ik op terug, want dit is echt zoveel leuker. Zeker als er bavianen en vervet aapjes op de loer liggen, die zorgen altijd voor hilarische tafereeltjes.

Daarbij heeft de openlucht en het zoeken naar dieren een positief effect op je verlangen naar voedsel. De picknick plaats is direct ook de plek van verzamelen, kaart lezen en socializen. En ik als leerling kampeerder doe er weer ideeën op. Hoe bak en braai ik een heel ontbijt in zo’n kort mogelijke tijd.
Dat geldt overigens niet alleen voor de maaltijden maar zeker ook voor het kamperen. Voor volgende keer heb ik al een heel lijstje waar ik aan moet denken, wat mee te nemen. Of beter gezegd wat niet!

Alles draait voor mij natuurlijk wel om het genieten van de natuur en het zien van wildlife…en ook in dat opzicht was het een fantastische kampeer week.
En omdat ik er veel vaker op uit wil ben ik echt heel blij met onze positieve ervaring.
Begrijp me niet verkeerd, er gaat niets boven een luxe 5 sterren lodge. Alle maaltijden geregeld, een luxe hightea op het dek met uitzicht over de vallei, de African style bedrooms… het plonsbadje… diners rond een kampvuur en toch…het valt niet met elkaar te vergelijken maar gaat heel goed naast elkaar.


We hebben genoten van de dierenwereld en hebben voor het eerst in ons leven bij daglicht een leopard gezien en niet één maar twee. Dat was toch wel het hoogte punt. En wat te denken van de prachtige hyena’s waarbij het mannetje druk in de weer was met een stuk huid. Olifanten en bokkies, zebra’s en giraffen, wildebeest en wilde zwijnen, roofvogels en zangvogels, loopvogels en junkfoodbirds…. Het was allemaal weer super om ze te zien.




Met pijn in het hart denk ik aan dat kleine olifantje dat, terwijl het aan het drinken of badderen was, gegrepen werd door een krokodil…Het hoofd met slurfje dat steeds opnieuw weer boven kwam drijven terwijl de krokodil de bek wijd opentrok en er happen uitscheurde…hartverscheurend maar ook dit is ‘Real wildlife’.
Van the real African National Geographic, in Back to almost Basic style…verkasten we naar het prachtige Leopard Creek.
Van Berg en Dal rijden we over de Crocodile-bridge naar Malelane en een groter contrast is niet mogelijk.
Luxe, waanzinnig grote huizen op de meest luxueuze golfbaan van Zuid-Afrika. Op elke hole vind je hier een prachtig bronzen sculptuur van een luipaard in diverse fases van de jacht op een impala. Dat betekend snel de tassen opruimen en een stortdouche nemen … Morgenochtend neem ik me voor om een bad te nemen… en dacht ik even dat er geen roomservice was…toch wel !!!
Er wordt me een heerlijke mok thee gebracht met buttermilk rusk hier houd ik het nog wel even uit……

Helaas...1800 kilometer terug...1 overnachting on the go...minder spullen...minder ruimte !, hier ging er toch iets mis...




Omhul me met woorden...
verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid


Meer foto's vind je op Facebook Krugerpark 2014 Album

No comments:

Post a Comment