Wednesday, November 19, 2014

Ebola en Giraffe kwijl in Zuid-Afrika





Mmm….lekker zeg ik….trek mijn schoenen uit en voel met mijn blote voeten de grassprietjes tussen mijn tenen, de zachte warme bries raakt mijn gezicht…en mijn oren vangen het geluid op van het tinkelen van de ijsblokjes in mijn glas.
Op de achtergrond verkleurt de Helderberg langzaam rood.
Wat verderop stoeien jongens, meisjes giechelen en het spel der verleiding is begonnen.

De heerlijke Zuid-Afrikaanse wijn, olijven en kaas gaan het best bij een gezellig samen zijn met vrienden liefst op een mooi wijnestate. We toasten op het goede leven en dan valt de naam LINDA. 



"Goh"' zegt mijn vriendin "ik heb nog een LINDA voor je liggen, maar opnieuw weer vergeten mee te nemen". "Ach jammer" zeg ik "komt dan nog wel"….
"Ja maar deze is speciaal, want hij gaat over Zuid-Afrika" en dan verteld ze me al een klein beetje dat er iets over jagen in staat……… Goh Trophy Hunting laat ik daar nou ontzettend op tegen zijn.
De Nederlandse bladen circuleren langzaam rond maar uiteindelijk heb ik het gelezen.

Ik weet niet meer zo goed wat ik er over schrijven moet. De foto’s zijn shockerend …Ja, ik weet dat er gejaagd wordt en daar heb ik niet zo heel veel moeite mee…maar de 'cannend hunting' en reclame maken voor deze manier van Safari dat gaat me te ver….
Ik kan er echt overstuur van raken.
Ik heb net een boek gelezen van één van de allereerste blanke jagers. Een biografie die zich afspeelt in het begin van 1900. Een tijd toen er op de vlaktes van Kenia in 1 telling meer dan 900 olifanten geteld werden. Hij heeft bijna 100 jaar geleden al ingezien dat natuur behoud belangrijker is dan een jacht trofee en heeft zich ingezet om dit wereldwijd te verspreiden en zijn safari’s te beperken tot het op pad gaan met de camera.
In Afrika en ver daarbuiten is geen vraag naar vlees van leeuwen en olifanten en bedenk direct ook maar dat het geld echt niet naar de lokale bevolking gaat. Het zal vooral deze manier van Safari in stand gaan houden...

Maar ik zal wel de Safari aanprijzen. Ja, ga lekker de ongerepte bush in met een Ranger, slaap in een tent, maak er prachtige bush wandelingen en ervaar de adrenaline stoot die er door je heen gaat als je er een buffel of neushoorn tegenkomt. Ik kan je verzekeren dat is een overweldigend gevoel van emotie, daar kan het doden van een prachtig wild en met uitsterven bedreigd dier echt niets meer aan toe voegen. Hoop dat mijn woorden er nog iets toe doen maar het zal vast niet helpen en daarom laat ik het hier maar bij.
Zo jammer dat LINDA dit laat zien want echt, er is zoveel meer moois te zien in Zuid-Afrika, het is goed om ‘t stukje te lezen… om onze ogen opnieuw…ja steeds weer opnieuw …te openen.




Ach nee hè… zitten ze nu weer met zijn allen te slapen?
Nu lopen de safari’s in Zuid-Afrika terug en niet omdat er niet gejaagd mag worden, maar omdat er Ebola in Afrika is. Als je meer wilt weten over Ebola open dan deze Link 
http://tvblik.nl/actualiteiten-achtergronden/ebola-feiten-en-fabels

 Ik dacht dat de meesten van ons toch onderwijs hebben gehad. Maar waarschijnlijk heeft de helft ontzettend zitten slapen tijdens de aardrijkskunde les. Hebben we tijdens deze lessen geen landkaarten en wereldbollen bestudeerd? Afrika staat toch al wel heel even op de kaart!

Over een paar weken komt Diny hier naar toe…. Voor alle mensen in en om Eindhoven …
U bent gewaarschuwd want ik stuur haar ook weer terug. Ik begrijp dat bij terugkomst de kaartclub al minder mensen heeft…want de schrik zit er goed in.
Ja, want als er iets mis is in Afrika dan geld dat direct voor 't hele continent. Goh nee hè…
Gaan we nu met zijn allen Zuid-Afrika en onze buurlanden mijden omdat er in Verweggistan Ebola is? Tussen Sierra Leone en ons land liggen 5500 kilometers. Voor de vergelijking dat is van Nederland naar Omsk in Rusland…. En ongeveer dezelfde afstand van de Ebola outbreak naar Nederland!
Misschien was het slim van LINDA om dat soort van informatie door te spelen… de grote van het continent met daarin alle landen…misschien vertellen waar de mooiste wildparken zijn en in welke natuurreservaten de fotoshoots gemaakt werden. Dan hebben we er met zijn allen een beetje een beeld bij als we het over Afrika hebben.



De LINDA Editorial was verreweg het leukste om te lezen. Dus zin in een Safari…gaan jullie lekker naar de Beekse Bergen, met een beetje mazzel heb je de LINDA ervaring van je leven een warme klodder giraffe kwijl in je nek…. Dat is toch veel beter dan bloed aan je handen!

Omhul me met woorden ... verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid

foto's zijn gemaakt afgelopen juli, de Zuid-Afrikaanse winter, in Kruger Nationaal park.

No comments:

Post a Comment