Thursday, July 17, 2014

Camouflage...

                                                                                                      Kudu, Kruger Park, July 2014                                                                                           
Word jij ook zo blij bij het spotten van een luipaard?

Goh is het alweer twee jaar geleden dat ik met Marie Jose in Leopard Mountain lodge was…
de avondgame drive waar ze nu nog over spreken! Dat vertelden ze ons in ieder geval het jaar erop. Maar dat was misschien wel om ons dat goede gevoel te geven…Rangers he, wie kent ze niet! Het is nooit teveel moeite voor ze om een extra stapje te doen zodat je je heel bijzonder voelt.
Maar die bewuste avond, na uren rondgereden te hebben en nauwelijks iets te hebben gezien. Chase nog altijd via het spotlicht probeerde iets in het vizier te krijgen… zag ik daar twee oortjes en oogjes boven het gras uit steken. Eerst nog denkende dat het een leeuw was… maar bij het opstaan werd het direct duidelijk een luipaard….Nog geen 20 minuten later dicht bij de lodge stak er nog een luipaard over. Wow wat een prachtige beesten zijn het toch. Iedereen moest het op onze verhalen maar geloven, want bewijs was er niet.

Voor onze trip naar Kruger heb ik nog even contact gehad met Chase (nu Ranger in Kruger), die doodleuk zei dat het heel goed mogelijk is, dat je nog voor het ontbijt de Big 5 hebt gezien.
Ha ha wat een grapjas, zou mooi zijn, maar als het niet lukt geen zorgen…ik kom terug.

We rijden Kruger National park in via Phabeni gate. Er zijn 9 wegen die toegang geven via westelijke en zuidelijke zijde naar het 20.000 vierkante km grote park. Binnen het park vind je 21 verschillende eco zones, gebieden die door hun bijzondere begroeiing en grondsoort verschillende soorten dieren aantrekken.…

 Kruger Park, July 2014

Nog maar net binnen het park en nummer 1 van de Big 5 komt al snel in zicht…die enorm grote olifant die heeft bedacht dat hij de alleen heerser is van de geasfalteerde weg. En wij laten hem graag in die waan. 
Wat later spotten we verder weg een buffel (2) en de neushoorns (3) zijn ook niet gemakkelijk over het hoofd te zien. Oh nee dit gaat al veel te snel, gewoon op weg naar de camping alles al zien…? Dat zal toch zeker niet.
Nijlpaarden in een dam prachtige grote dieren maar geen onderdeel van de Big 5.
Big 5 game, is eigenlijk een naam die ontstaan is door de jagers…de dieren die tot deze big 5 behoren zijn namelijk de meest gevaarlijke dieren om te voet op te gaan jagen. Het heeft met de moeilijkheidsgraad van jagen te maken en het gevaar dat dit oplevert en heeft dus niets te maken met de grote van de dieren. Wetenswaardigheidje!


Zebra veulen, KrugerPark July 2014

In de verte zien we een opstopping bij de brug, we sluiten aan en draaien het raampje open om van een tegenmoet komende auto te horen wat er te zien valt…Wij zien tot nu toe nog niets.
‘Zie je die dode tak in de vorm van een vork daar links aan de rechterkant van de rivier?’… Ok wacht even…scherpstellen van verrekijker en camera….ja ja tak gevonden zeggen we…’Nou dan ga je iets naar links en dan zie je daar een zandkleurig hoopje’…Ja gespot…’ dat is de rug van een leeuw, zie je zijn staart op en neer gaan?’ Ok dan. Nummer 4 kunnen we afstrepen…alhoewel ik vind dat deze niet telt hoor. Deze is echt te ver weg, ik wil het heel veel beter zien.


Een nieuwe dag brengt nieuwe kansen en na wat rondgereden te hebben zien we ook nu weer op een brug over een bijna droge rivier auto’s staan. Oma Jean die liever zelf rijdt zien we een heel stuk achter de brug staan…arm uit het raampje… zwaaiend dat we naar haar toe moeten rijden en omdat we ook nu niet zo snel iets kunnen ontdekken, doen we dat.
De uitleg volgt kijk hier tussen door…dan zie je twee bomen en een wit achtige dwarsliggende tak…en net daaronder een flosje groen…daarachter ligt een luipaard.


Zoals je het met het blote oog ziet!

Ok ik denk dat ik weet waar ik kijken moet… en zie iets…even inzoomen met de camera…Oh geweldig ik zie hem. Nu nog met de verrekijker en dan zorgen dat alle anderen hem ook zien. Het moge duidelijk zijn, want dat is de foto beslist niet, ik ben toe aan een nog betere telelens!

 

Maar de euforie is groot wat anderen op een eerste vakantie in Zuid-Afrika spotten daar doen wij gewoon 9 jaar over, maar het is heel erg de moeite waard.
En dan kan je geluk niet op als je de volgende dag opnieuw een luipaard mag zien…
De eerste aanblik was dat hij achter een grasbosje ligt…we konden hem zien maar gewoon niet al te helder. Dus iets verder op gereden en vanuit een ander hoek opnieuw gezocht…oh my…ligt hij daar heerlijk zijn poten af te likken.
Het was te druk om te blijven staan en te wachten op betere plaatjes, maar geloof me als ik daar toch alleen zou zijn geweest dan zou ik er het liefst een hele dag blijven staan…

Leopard, Kruger Park July 2014

De foto’s laten zien hoe moeilijk wild spotten is…dat je andere mensen nodig hebt die het dier bijvoorbeeld zien lopen en wachten tot het gaat liggen, daarna de plek waar het dier zich bevind deelt met de volgende bezoeker. Als ze in het gras liggen en je bent niet heel erg geconcentreerd of leest geen sporen dan rijd je ze finaal voorbij… over camouflage en schutkleuren gesproken.

 Luipaard, Kruger Park July 2014

Het liefste : "Omhul ik me met woorden ...  verdwijn ik in zinnen en zinnespeel ik met tekst" in de prachtige natuur van Afrika, Astrid




No comments:

Post a Comment