Wednesday, October 30, 2013

Big Brother is watching you!





Bonus punten, air-miles,  zegeltjes we kenden het allemaal al.
Geen nieuwe uitvinding maar ik kom het hier steeds vaker tegen de laatste tijd. Ik zie dat het bedrijfsleven ook in Zuid-Afrika er nu ook alles aan doet om je extra bonus punten te geven of in sommige gevallen zelfs geld terug.
Als je voor bijvoorbeeld brandstof tankt, bepaalde winkels bezoekt en pre paid telefoon tegoed koopt met je FNB bankkaart krijg je 15% van je betaling terug in e-Bucks…die kun je dan gebruiken als korting bij bepaalde internet bedrijven of gebruiken bij autohuur en vliegtickets om maar wat te noemen. Voor alle duidelijkheid, je moet nogal wat punten hebben om er een voordeeltje uit te halen. Maar goed…

Nu hebben wij in onze auto een ‘tracker’ zitten die registreert of je ‘netjes’ rijdt. Hij ziet of beter gezegd voelt of je te hard remt, te snel de bocht neemt, te hard rijdt… De punten die je scoort bij goed gedrag krijg je dan omgezet in geld terug op je bankrekening, tnt is dat ongeveer een volle tank per maand.
Alle kleine beetjes helpen nietwaar he! 

Nou gaat ons punten aantal naar Jan zijn idee veel te langzaam omhoog. Elke maand bestudeert hij zijn rapport en is het er totaal niet mee eens … regelmatig staat er: “ driving to harsh” en “speeding to much”. Voor wie Jan nog niet kent, die gaat alles eens even tot het naadje van de kous uitzoeken en vraagt het uitgebreide verslag op….
Daar komt dan een heel verhaal uit met alle ‘overtredingen’ met tijd en datum en een Google map….Ik zeg natuurlijk altijd dat ik me keurig aan de snelheid houd, rustig rijd, want ik heb tijd zat enz enz.
Nou Floris moet al lachen…Oh dat is een dinsdag en dat moet ook mama zijn, want daar rijdt papa nooit. En bij de way, nu weten ze direct ook waar ik overal naar toe ga!!!

Klaagt iedereen dat Big Brother America je in de gaten houdt, iedereen houdt iedereen in de smiezen. Daar doen we met al dat social media gebeuren ook al lekker aan mee. ‘Whatever’, denk ik, zet het maar op mijn conto ik vraag dit jaar aan de kerstman een fiets. Kan er niemand meer zien of ik me aan de regeltjes houd. Lijkt me handig dat mijn vrienden wat dichterbij komen wonen, want ik heb geen zin om me het ape-lazerus te trappen. Bult op bult af…
Omhul me met woorden, verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid    

No comments:

Post a Comment