Tuesday, February 05, 2013

Sheherazade



Geen verhalen uit Perzie maar uit Afrika…
In augustus 2012 ontving ik een blogger mail …. Waarin de aanhef zo ongeveer deze is: We hebben precies 2 weken geleden besloten dat we aan deze monsterreis zouden beginnen


In september 2012 vertrekken 2 avontuurlijke meiden vanuit Nederland naar Kaapstad.
Op zich natuurlijk niet heel bijzonder, want je kunt vanaf Amsterdam rechtstreeks op onze 'Mother City' vliegen.
Maar dat zijn zij niet van plan. Nee, Lotte en Mayke willen de hele toer over land doen…te beginnen in Arnhem…naar Wenen en voor de rest ligt er niets vast…rugzak en tent mee…

Gedeeltes van de reis zijn met het openbaar vervoer en een stuk is met een Overland Adventure truck om een gebied wat ze niet goed genoeg kennen te overbruggen…en ter plaatse - in Oeganda - besluiten ze een auto naar de rechtmatige eigenaar in Zuid-Afrika te brengen (zodat openbaar vervoer niet meer nodig is)…en voor het laatste stukje Durban -  Cape Town wordt een huurauto gebruikt.


Ergens aan het einde van deze reis worden wij ingepast en in januari laten ze weten dat ze het einde van de maand bij ons zullen zijn….Of het uitkomt?
Ja wat dacht je, natuurlijk! Daar maken we tijd voor, want dit vind ik wel zo super, bijzonder en spannend dat ik er alles van wil weten. Stiekem jaloers dat ik dit nooit gedaan heb toen ik jong was. In het achterhoofd nog een beetje nadenkend of het toch nog niet mogelijk is…. Zeker toen ik hoorde dat ze een moeder (52) en dochter (18) een lift hadden gegeven, dan is het nog niet te laat…Moet alleen Floris nog heeeeeel veeeeel avontuurlijker worden.

Alles was helemaal goed gegaan op een gestolen rugzak na dan… maar dat heeft ze niet van de wijs kunnen brengen en met wat minder kleding en spullen ging de reis gewoon door.

Maar ik heb vooral genoten van alle meer dan positieve reisverhalen door Afrika.Foto’s kijken, wijn drinken, genieten van Stellenbosch en lekker eten… en een tv avond met een gouwe ouwe movie, een Mol in Afrika en Nederlands nieuws. Ik had me niet druk hoeven maken, want Mayke en Lotte zagen er niet uitgehongerd uit. Maar ik geloof dat even niets doen heel lekker was…. De tent moest wel even schoongemaakt worden en de haringen rechtgeslagen, want die hoeft wellicht niet meer opgezet te worden in Zuid-Afrika. En natuurlijk snel alle kleding wassen. Voorlopig is het plan Kaapstad…backpackers hostels…en ik denk de reis heel feestelijk eindigen op de plek waar ze elkaar 4 jaar geleden leerden kennen.
Voor Lotte eindigt haar monsterreis over 1.5 week, als zij weer per vliegtuig terug gaat naar Nederland en Mayke plakt er nog een trip naar India aan vast.

Wij nemen afscheid.
Meiden tot een volgende keer, we zullen dan wat kussens klaarleggen voor de nieuwe Sheherazade’s !
En mooie verhalen worden altijd beloond……en niet alleen in 'Out of Africa'...



Meer weten over de route en wat ze zoal meemaakten
Klik hier voor Lotte’s verhalen en foto’s
Klik hier voor Mayke’s verhalen en foto’s
Omhul me met woorden, verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid

3 comments:

  1. Anonymous11:54 AM

    Ik kende het verhaal al van je maar vind het nog steeds ontzettend stoer hoor ! gr. Miriam

    ReplyDelete
  2. ik zoek nog wat reisgenoten....iets voor jou?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja graag!,als ik met pensioen ben. Lijkt me geweldig wat die meiden hebben meegemaakt. Enne... mooi geschreven Astrid! Groeten, Rita

      Delete