Thursday, January 10, 2013

Carrot Cake




Ken je dat mopje van dat Konijn dat elke dag naar de bakkerij gaat om te vragen of de bakker 'Worteltjes-taart' heeft gebakken?


Na een malse zomerse regenbui ga ik eens even naar buiten
Er waait een heerlijk koel windje
En de kruidentuin lijkt op een ongeorganiseerde bende
Daar moet nu echt iets aan gedaan worden
Het weekend is daar wel een goed moment voor…
maar, och waarom niet nu direct beginnen...


De basilicum staat 30 cm hoog en leuk in bloei, weet niet of ik dat zomaar terug kan knippen
dus daarvoor moet ik even het internet raadplegen.
De oregano kruipt mals door de hele kruidenbak
en ik bedenk me, dat er nog heel wat Italiaanse maaltijden nodig zijn
om die voorraad weg te werken.


Aardbeien plantjes kun je die eigenlijk over houden…?
Het groen van de wortels staat zo’n 40 cm hoog en ik besluit die dan maar te rooien
Is er in ieder geval een beginnetje gemaakt.


Maar wat gaan we met al die wortels doen?
Jan vindt ze rauw al heerlijk, dus gooi ik snel wat mooie
exemplaren in een mandje voor het avondeten.
De rest gaat in de foodprocessor om verwerkt te worden in …
Ja, Carrot-Cake!
In Nederland nooit gegeten maar hier…mmmm


Zoals je op de foto boven ziet is het een pracht exemplaar geworden
Veel beter dan de peperkoek…
Ja, het wordt nog wel eens wat


Dat Konijn antwoordde overigens, toen de bakker na dagen beaamde dat hij worteltjestaart had…."Vies he"!
Moet dat konijntje hier maar eens komen proeven...
En je ziet ...ook de worteltjes groeien hier liefdevol...dat kan alleen maar zorgen voor een heerlijke cake.

Omhul me met heerlijkheden, die met de zinnen spelen en tongstrelend zijn, Astrid 
 


Zelf eens aan de slag willen dan volgt hier het recept…Succes verzekerd!



3 extra grote eieren
1,5 kop suiker
1 kop olie
3 koppen gerapte wortelen
2,5 kop cakemeel
1,5 theelepel bakpoeder
1 theelepel bicarbonate of soda
1,5 theelepel kaneel
1 theelepel zout
100 gr Pecannoten,  als je dat lekker vindt!

Verhit de oven voor op 180° C
Beboter een cakevorm Ø23cm.
Mix de suiker met de eieren (1 voor 1)
Voeg de olie toe en mix goed
Roer de wortelen erdoor
Zeef het meel met het bakpeder en de bicarbonated soda, kaneel en het zout en voeg steeds wat toe en mix goed.
Doe alles in de cakevorm en zet 60-70 minuten in de oven.
Maak een icing die jezelf lekker vindt….
 

2 comments:

  1. Geeske9:11 PM

    Lieve Astrid & Jan,

    Sinds Zuid- Afrika ben ik verzot op carrot cake!!! Elke keer als ik het eet waan ik me weer even heel dicht bij jullie!
    Nog een klein tipje van mijn kant :D gember en kokos toevoegen! Ik heb zelfs een recept gezien met witte rum ....

    Smakelijk!
    Liefs x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm ook heerlijk, ik ben dol op kokos dus dat ga ik zeker proberen, er staan nog wat geraspte wortelen te wachten...

      Delete