Saturday, August 25, 2012

Onderweg naar ...


                                                                                                                                                                                                                          
   Foto Astrid - Aug. 2012
 
Je hoeft eigenlijk helemaal niet ver te gaan om te genieten van een prachtige omgeving. Hoop overigens dat jullie dat ook doen als je boodschappen doet, de hond uitlaat, lekker gaat fietsen of naar het strand gaat. Overal en altijd zijn er wel mooie plaatjes te ontdekken…Als je het wilt zien.

In St Oedenrode genoot ik altijd van het park bij het Kasteeltje Henckenshage en een wandeling door Diependaal met het mooie smalle paadje onder de bomen en een kreekje. In Veghel was het heerlijk om te wandelen langs het spoor en fietsen was leuk langs het kanaal of binnendoor naar Uden, om daar gezellig op een terras op de markt iets te drinken. In Oss keek ik vaak omhoog naar de grote kerk en alle oude prachtige gebouwen, want daar woonde ik midden in het centrum. En zo hebben alle plaatsen waar je woont wel prachtige uitzichten en dan ga ik het nu maar niet over Friesland hebben…

Na maanden, want ja de tijd vliegt, rijdt ik weer eens naar Grabouw. Als ik hier bij de cottage wegrijdt is er eerst een zandpad langs een klein dammetje (meertje) en lage wijnranken. Het pad gaat over in een weggetje om dan de Annandale road op te rijden. Links en rechts zover je kunt kijken druivenstruiken en aardbeienplanten. Iets verderop nadat ik de afslag de R44 op ben gegaan is een prachtige nieuwe paardenfarm gekomen.  Links en rechts zie je nog altijd wijnboerderijen maar nu ook mooie en goede restaurants (waaronder nog altijd onze favoriet “Avontuur”) en op de achtergrond de Helderberg.


Bij Somerset West maak ik even een stop bij de Shopping  Mall om een kadootje voor mijn vriendin te kopen en terug in de auto zie ik dat ik haar ‘call’ gemist heb. Even horen of ze wil afbellen, want ik ben nog niet halverwege mijn reis naar haar toe…. Nee, ze wilde me even waarschuwen dat ik ‘in low gear’ bij hun de zandweg/modderpad moest nemen en ‘don’t use the breaks’….Dat zet wat vraagtekens maar ik wil niet flauw zijn en zeg dat ik er over 45 minuten wel ben.

 Neem even een stukje snelweg, iets wat totaal niet lijkt op een snelweg in Nederland maar toch. Langs het industrie terrein en dan weer de natuur in. Ik ga de prachtige Hottentot Holland bergen over, de helft van de weg is afgezet, want er zijn behoorlijk wat brokstukken van de berg op de Pass gevallen. 40 km is de snelheid die we mogen rijden, maar dat haal ik nog niet eens, want er zit een grote vrachtwagen voor me, die nauwelijks omhoog komt. Het uitzicht is hier protea’s en tal van ander fynbos en rechts kijk je over de hele False Bay heen, met plaatsen als Gordon’s Bay en Strand en op de achtergrond de Tafelberg. Maar nu moet ik me gewoon even concentreren op de weg!

 En het is ook opletten geblazen, want er zitten weer tal van Baboons (Bavianen) op de weg. Aan de rechterkant ligt nu een prachtig watergebied de Steenbras Dam met tal van dennenbomen, voor mij Ardennen achtig  en even later veranderd het landschap in iets wat me aan Schotland doet denken. Heel ruig en met veel rotsblokken. Ineens verandert de natuur  in een Township ook wel ‘shacken’dorp genoemd, niet echt mooi maar wel heel erg Afrika!
 

Ik passeer Grabouw Village en nu kom ik in een landschap van fruitbomen, Cluver met het grote reclame bord voor appels en haar fabelachtige openlucht  theater en dan volg ik de wegwijzers de Vallei in. Hier kom je nog nauwelijks verkeer tegen en kun je nog heerlijk genieten van het uitzicht, want het eerste gedeelte is verharde weg.  Glibber de glibber de modderpad op, inderdaad in een lage versnelling goed te doen, maar ik ken de weg en weet dat we na het stijgen ook omlaag moeten en daar zit een verraderlijke bocht, zonder omheining want dat is hier nergens. Gelukkig ik ben de steile afgrond voorbij en daar zie ik Boomerang Farm al opdoemen…ik ben er. 
En raar maar waar elke keer dat ik hier rijdt krijg ik dat overweldigende gevoel, het zal de fantastische natuur wel zijn en gewoon kunnen genieten van het moment…


3 comments:

  1. even kijken of t werkt;) als ik dit lees kan ik niet wachten om terug te zijn!! groetjes!! liefs lotte

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je ziet het werkt prima! Tot heel snel...

      Delete
  2. Ingrid3:45 PM

    Wat is dit leuk om te lezen als je er zelf bent geweest.
    Ik lees en zie in gedachten de weg zo voor me.
    Je schrijft over het Ardennen achtige gebied wij zeiden als we daar reden, zo stel ik me Noorwegen voor.
    Ieder stukje Afrika is weer anders.....zo genieten!!!

    ReplyDelete