Wednesday, June 10, 2015

First Lady ..... of Love



De zonnestralen vallen zo mooi door de rood verkleurde druiven bladeren.
En er is nauwelijks wind waardoor de temperatuur heerlijk van 3 graden oploopt tot wel 26 graden.
Na een paar dagen regen, wat ons totaal niet bevalt en waardoor we ook direct verveeld en depressief raken… eindelijk weer de zon. Ja, wat hebben we het moeilijk in de winter.
Maar mooi weer zorgt voor een snellere bloedstroom, wat zorgt voor beweging en dan moet er een plan gemaakt worden.
Want als er bij mij energie loskomt …. dan gaan de raderen draaien en wil ik er op uit.
In gedachten loop ik de R44, langs de wijn-estates die dichtbij zijn en toch nog nooit bezocht. Ja ze bestaan….!

Heerlijk dat ik de keuze mag maken. Nou ja, je weet waarschijnlijk wel hoe dat gaat….als je niets voorstelt zit je gewoon thuis! Dus als plan A niets voor je is, moet je plan B achter de hand hebben.
In gedachten ben ik Stellenbosch al uit…op weg naar Paarl.
Laibach…mmm wat zit daar ook alweer aan de rechterkant…Ja ik weet, ik moet het goed voorbereiden want anders zijn we het voorbij en voor degene die Jan niet kennen…die draait niet om hoor…
Bedenk opeens dat daar ook Warwick is, een wijnestate waar ik al eens met een vriendin was. Herinner me een groot terras en een grasveld met zitkussens aan een water….. met dit prachtige winter weer de uitgelezen locatie om er samen eens wat tijd door te brengen.



Je kunt er ook eten blijkt nu…en er is een leuk winkeltje met snuisterijen en natuurlijk wordt er ook wijn verkocht. Ik twijfel nog of we een wijnproeverij zullen doen, maar dan blijken we op het houtendek te moeten plaatsnemen. Normaal gesproken geen probleem maar vandaag wil ik toch echt wel in het zonnetje, dus op het grote terras.
De prachtige waterpartij is nu een groot diep gat met een laagje water…de dam is onder constructie…jammer! Vandaag dus een iets minder mooi uitzicht.
Geen nood draai ik me naar de andere kant, waar het het een 'Indian Summer' van kleuren is en waartussen ineens een rode telefooncel opdoemt. Het watertje wat langs het looppad naar beneden zou moeten stromen staat stil … net als de tijd.



Het door ons gekozen flesje rode wijn wordt door een allervriendelijkst meisje gebracht. 

Een Cabernet Sauvignon met de naam First Lady…
Doet me denken aan de eerste liefde…de eerste vrouw…
Doet me denken aan een gedicht wat ik pas las… ‘I hate Love’.

Dat als je ooit verliefd bent geweest, 
hoe verschrikkelijk het is,
hoe kwetsbaar je dat maakt,
Dat het je borstkas opent en dan je hart,
dat iemand anders dan zomaar naar binnen kan
en de boel overhoop kan halen..
Dat je je moet wapenen,
zodat niemand daar meer kan komen
om je pijn te doen.
Opnieuw is daar een vreemde
niet anders dan de voorgaande
die in je vreemde leven binnen wandelt
Je geeft een stukje van jezelf,
niet dat ze daarom gevraagd hebben.
Zij deden gewoon die dag iets stoms…
misschien kusten ze je of lachten ze naar je
en opnieuw is jouw leven niet meer alleen het jouwe.
Liefde gijzelt je.
Nestelt zich binnen in je, eet je op en laat je huilend in het donker achter
Een simpel zinnetje; ‘maar we blijven vrienden’
woorden die veranderen
in een glassplinter die zich naar je hart toewerkt
Oh het doet pijn…niet denkbeeldig
nee in het diepste van je ziel
pijn in je lijf
Liefde zou zo niet mogen zijn
Niet liefde
Ooh ik haat Liefde!  


Door mij vertaalde tekst van Neil Gaiman..




First Lady, iemands first Lady…Ja ooit was ik dat
En ja wat verloor ik vaak mijn hart, zijn er tranen gevloeid.
En dan gingen alle liedjes ineens over jou.
Maar het is net als met de wijn
Die First Lady is misschien bijzonder, maar
naar mate ze ouder wordt, meer rijpt…
ontwikkeld ze meer smaak
wordt ze ook wat voller
en meer op waarde geschat….
tenminste dat hoop ik te mogen zeggen als wijnliefhebber.


Proost op al die mooie First Ladies….

Omhul me met woorden ... verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid

No comments:

Post a Comment