Wednesday, February 25, 2015

Rooftop Travel ...lekker uit je dak!


Een maand geleden had ik het over mijn droom: “reizen door Afrika”.

Ik geloof dat ik tegenwoordig op moet passen met wat ik denk of schrijf, want dat “wishful thinking” zo snel werkt daar had ik ook geen idee van.
Een Facebook vriend deelde op 6 febr. iets van een oude schoolgenoot, die naam deed mij wel een belletje rinkelen. Maar echt kennen, nee dat is een totaal ander verhaal.
Maar omdat het over reizen gaat en er ook Afrika in voorkomt, ging ik direct de link openen.

Daar lees ik dus dat Nelke  (50) samen met man Frans en haar twee zoontjes Pepeijn (13) en Romeq (10) een Overland reis willen maken in een 6x6 truck. Het vertrek staat gepland in maart/april 2015 en ze gaan in maximaal 7 jaar vanuit Nederland door Europa, via Westelijk Afrika naar Zuid-Afrika en via Oostelijk Afrika naar het Midden Oosten. Niet zomaar om wat van de wereld te zien.
Nee, er zit wel degelijk een verhaal achter.
  
Natuurlijk is het op zich al bijzonder genoeg om met je hele gezin deze beslissing te nemen, maar de essentie van het verhaal, het idee om dit te gaan doen is begonnen vanuit een totaal andere invalshoek.
Pepeijn en Romeq zijn beiden bijzondere jongens en ook al kun je dat niet aan ze zien aan de buiten kant, van binnen zijn ze totaal anders en daar zit dan ook de uitdaging.





Hun zoon Pepeijn heeft Klassiek Autisme en is in Nederland niet in staat om zijn diploma VMBO TL te behalen.
Nu citeer ik even Nelke:
of dit aan zijn beperking ligt of aan het NL onderwijs dat is een eindeloze discussie welke ik hier terzijde zal laten. Onze keuze om 7 jaar te gaan reizen en daarmee de leerplicht te ontlopen geeft ons de mogelijkheid de VMBO TL uit te kunnen smeren over 7 jaar welke Pepeijn hoogstwaarschijnlijk wel de gelegenheid geeft zijn diploma VMBO TL te behalen om vervolgens een MBO opleiding te kunnen volgen.
Niet geschoten is altijd mis, is onze motto!
Pepeijn heeft net als ieder ander kind, dromen en waarom zouden wij als ouders er niet alles aan doen om dit proberen te verwezenlijken?
Hun zoon Romeq volgde tot voor kort Groep 7 basisschool maar met zijn A++ niveau, is hij net als Pepeijn Groep 8 aan het volgen met daarnaast de Talentenklas, Het Monseigneur Zwijsen College te Veghel.”

Ik heb totaal geen kaas gegeten van deze materie, maar heb inmiddels na dagelijks chatten wel begrepen dat het ontzettend veel energie van Nelke vergt. Naast alle andere taken die een vrouw al heeft is er voor haar ook de rol van onderwijzer bijgekomen want sinds januari geeft zij iedere dag, ja ook in de weekenden de kinderen zelf les volgens de Nederlandse richtlijnen.






Door dadelijk in een rustig reistempo te reizen en met veel duidelijkheid en structuur kan ze haar kinderen meer laten zien van de wereld en laten opgroeien als echte Wereldburgers.
Autisme is niet direct zichtbaar, en wordt daarom vaak onderschat of overschat en hierdoor wordt de persoon betiteld als raar, lastig of gek. Vervolgens worden deze kinderen dan gemeden terwijl Autisme niets anders vraagt dan een andere benadering!
Zij wil (net als wij allemaal) tegen haar zonen kunnen zeggen: “Je mag er zijn, je bent ’t waard te bestaan, óók jij kan je steentje aan de maatschappij bijdragen!”

Het hele verhaal kreeg mij in zijn greep en ik dacht daar moet toch zeker aandacht voor zijn. Daar zit toch zeker een prachtig verhaal in of beter nog een documentaire.
Zij zullen toch niet de enige zijn die hiermee kampen er zijn vast heel veel mensen die van zo’n verhaal geïnspireerd raken, energie krijgen en ook mogelijkheden zien om het anders te doen. Een andere weg bewandelen om je kinderen op te laten groeien tot prachtige wereldburgers die hun dromen waarmaken. Die vertrouwen krijgen als je ziet dat niet alles moet op de door anderen uitgestippelde wegen omdat je kind “anders” is.

Maar voor als nog is het mij concreet nog niet gelukt om iemand zo ver te krijgen dat er echte interesse is, iets wat mogelijk ook zou bijdragen tot verandering van de maatschappij en meer erkenning voor autisme. Het is vooral dat eerste schaap wat over de dam moet, om de rest te laten volgen.
Misschien zijn mijn dromen te groot, te optimistisch. Maar is dat niet de manier om iets te bereiken.



Mijn droom lijkt zo in ieder geval ook weer een stukje dichterbij want het plekje in de rooftop tent van de omgebouwde 6x6 is nu nog leeg. Dat luxe plekje wat bedoeld was voor fotografen, journalisten of die bekende BNN’er…dat lijkt mij wel een super plek om een poosje te verblijven als ze door Afrika gaan.
Ik ga jullie wel op de hoogte houden als het er van komt … voorlopig droom ik nog van een verre horizon over oneindige vlaktes met een eenzame acacia. Van zons-op en ondergangen boven meren en zeeën, savannes vol ‘wildlife’, rotspartijen en woestijnen en verre bijzondere volkeren en nieuwe vrienden……….

Oeps heb ik het weer gedaan… een ‘wishful thought’…uitgeschreven!

Omhul me met woorden … verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst.

Interview met Inge Abraham van www.famme.nl met Nelke van Aspert


Wil je reageren op dit stukje reageer dan via email zeelandhuys@live.co.uk of FB, het blijkt dat een 'comment' plaatsen via de blog niet lukt of je moet google+ hebben... ik laat nog even uitzoeken of er een simpeler weg is!
Contact opnemen met 1Worl4Travel zie alle contact gegevens hieronder!






No comments:

Post a Comment