Monday, October 20, 2014

Nowhere left to go … than drown in love.


Zo mooi dat veel dingen in je leven een cirkeltje vormen, dat allerlei gebeurtenissen schakeltjes vormen en er soms onverwacht weer 1 bijkomt.
Op weg naar de supermarkt, schiet ik snel nog even de tweedehands boeken winkel in. De rij met de Classics is voor mij het eerst aan de beurt, ik ben niet echt op zoek naar iets, gewoon maar zien of er wat moois bijstaat. Jan is beter georganiseerd die heeft keurig alles, wat hij heeft of pers
e wil hebben, in lijstjes in zijn telefoon staan.

Mijn oog valt op een klein boekje, met een smoezelig gele kaft en toch voelt het direct als een klein juweeltje.
Op de voorkant prijkt een bruggetje… en ik sla een bruggetje naar 1995, naar de film over een Italiaanse vrouw wonend in Amerika, die verliefd wordt op een fotograaf.

Is het de periode (alweer 20 jaar geleden) in mijn leven die er voor zorgt dat ik deze film zo mooi vind of is het Meryl Streep die ik zo bewonder na haar rol in ‘Out of Africa’?
Ik heb niets met Amerika, South Iowa, waar de film zich afspeelt…maar het verhaal en de opnames zijn zo mooi, zo fascinerend, de tekst zo pakkend, de verliefdheid pijnlijk voelbaar en hartverscheurend.

Naast Meryl Streep geen Robert Redford maar Clint Eastwood …ja wat zal ik zeggen, in mijn ogen gewoon niet zo’n lekker ding. Maar ik denk dat dat ook het speciale van deze film is, alles is zo gewoon, de mensen niet uitgesproken mooi, het leven zo eenvoudig en ik geloof dat dat zo pakkend is.
‘Bridges of Madison County’ is naast ‘Out of Africa’ één van mijn favoriete films…en omdat boeken vaak veel beter zijn dan de film en ik een verwoed lezer ben vind ik het geweldig dat ik ‘zomaar’ in de tweedehandsboekwinkel tegen het in ’92 uitgegeven boekje van Robert James Waller aanloop. Rand 35, die zit in de pocket! (vandaag de dag delen door 14.5 om bij Euro’s uit te komen)

Ik wil natuurlijk niet teveel verklappen maar Francesca, die toch heel tevreden met haar leven is komt van de ene op de andere dag in een emotionele rollercoaster.
En in mijn leven is dat rond ‘95 dan niet anders…een nieuwe relatie…een bruiloft…een zoon. Hevig verliefd zijn is niet eens genoeg want ik moet ook nog eens verliefd worden op Afrika.
De sfeer, het licht en de natuur…the African Dream…



postcard café @ Stark-Condè  Winery 

Het mag duidelijk zijn… dat verstand van mij laat me nogal eens in de steek en oeps daar gaan we weer. Ik verzuip in mijn gevoel, verlangen naar avontuur en zie in alles romantiek. Niets of niemand houdt me dan nog tegen…
Nou ja, er zijn gelukkig mensen die me wel weer met beide benen op de grond krijgen. Maar dan zijn zij voor de helft al op mijn hand.
Ik spartel mij omhoog, niet te ver…altijd in het achterhoofd rekening houden met de hoogte van het maaiveld…waar ik op de één of andere manier wel iets... maar nooit te ver boven uit wil steken.

Als je nu ook dit verhaal op je in wil laten werken bekijk dan de trailer…There are images that lie within my heart….ga op zoek naar het boekje of beter nog bestel de dvd. En op een heerlijk winterse avond ga je onderuit op de bank hangen… zwijmel zwijmel…oh ja en vergeet de tissues niet! Inmiddels heb ik het boekje al uit…en zoals zo vaak moet ik zeggen de film is waanzinnig maar de woordkeuzes in het boek zijn overweldigend… 

Tijd voor koffie @ the Postcard café, onderdeel van Stark-Condè Wines...In de prachtige Jonkershoek Vallei. Over uitzicht gesproken....

postcard café @ Stark-Condè  Winery

Omhul me met woorden ... verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid

No comments:

Post a Comment