Tuesday, August 27, 2013

Nationale Parken... ons trots!




 Foto SANParks, Breede rivier Bontebok NP

Jee wat vliegt de tijd…
En ik heb zomaar een week niet op de Blog geschreven.
Toch schrijf ik heel wat af….vooral veel toeristische informatie voor familie, vrienden, kennissen, vrienden van vrienden, kinderen die hier gaan studeren of stage lopen. Zelfs op aanvraag een gedichtje gemaakt.
Dus ik verveel me helemaal niet….en al die vragen naar informatie over reizen in Zuid-Afrika brengen mij dan weer in de verleiding om diep in de natuurparken van Zuid-Afrika te duiken.
Er zijn inmiddels 19 South African National Parks waarvan wij er 4 gezien hebben….nou ja gezien we zijn er geweest.
Het allerbekendste SANPark is natuurlijk Kruger NP en ja dat staat natuurlijk heel hoog op het verlanglijstje. Big 5 en de prachtige kleinschalige tenten kampen zijn iets waar de liefhebber van koloniaal Afrika toch echt naar toe moet. Al kun je de meest prachtige, romantische luxe tenten kampen ook vinden buiten de nationale parken. Maar dan spreek je over heel andere prijzen.
Een kampeer / wandelsafari in Kruger moet ook fenomenaal zijn, op jacht met de camera begeleid door een spoorzoeker en bewapende ranger. Hier hoop ik binnenkort meer goede informatie over te verkrijgen als mijn neef daar zijn voetsporen heeft achtergelaten.

Addo NP is een aanrader voor elke bezoeker aan de West-Kaap, hoewel het in de Oost-Kaap ligt is dit het dit voor ons het dichtstbijzijnde Big 5 nationale park, niet dat er gegarandeerd wordt dat je ze ook ziet hoor! Nee dit park is 180.000 hectare groot, dus het is wel even zoeken….
In december hebben we een korte trip gepland naar Swellendam en hopen we tijd te hebben om het Bontebok National Park te bezoeken, kunnen we die ook van ons lijstje strepen. Wildlife in dit natuur reservaat beperkt zich tot zebra’s, bokken, prachtige vogels en natuurlijk bijzondere planten waarvan ik nooit de naam kan onthouden.




Spectaculair en mooi houdt niet altijd in dat er leeuwen en olifanten moeten zijn. Was overigens een paar jaar geleden iedereen er nog op uit om de leeuwen te spotten, tegenwoordig gaan veel mensen het zien van de witte en zwarte neushoorn meer en meer waarderen. En dat heeft helaas alles te maken met de stroop-tochten op deze dieren. Zelfs als de hoorn al verwijderd is, een zender of gif bevat, zijn de stropers niet van plan het dier levend achter te laten. Nee, na een zoektocht en de daarop volgende teleurstelling wordt het dier alsnog doodgemaakt…
Van te voren uit laten lekken van deze informatie is zinloos, er zijn zoveel mensen mee gemoeid die er geld aan verdienen dat ook dit niet werkt. Vaker en vaker zijn het inside jobs, maar gelukkig worden er ook steeds vaker stropers opgepakt. Het zou veel beter zijn als we ervoor kunnen zorgen, dat de Aziatische markt zou veranderen. Want zolang er vraag blijft en er tussen de $25.000 en $65.000 per kg. wordt geboden, zullen mensen zich willen blijven verrijken…ten koste van deze bijzondere dieren. We moeten de parken dus zeker blijven bezoeken waardoor we ze ook financieel steunen en de controle op onaangename bezoekers kunnen beperken of beter nog uitroeien!

Wil je iets weten over de andere parken, vraag het me gerust. Het is leuk om de liefde die ik voor Zuid-Afrika voel met jullie te delen en te zorgen dat ook bij anderen het Afrika virus toeslaat.

Omhul me met woorden, verdwijn in zinnen en zinnespeel met tekst, Astrid



2 comments:

  1. Lotte2:21 PM

    Bij mij is het al toegeslagen:) Kan niet wachten om weer terug te gaan, maar dat zal nog wel n paar jaar duren.. In de tussentijd lees ik je blogs om toch n beetje in Afrika te zijn:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En ik begreep dat je ook meer en meer mensen bereikt met jouw prachtige verhalen over Afrika zodat ook zij nieuwsgierig worden en op 'Safari" gaan.

      Delete