Monday, April 29, 2013

Mielie pap





Gluten free
Wheat free
No milk and eggs
Vanavond wilde ik eigenlijk wraps maken, ik bedoel warm maken he!
Gewoon zo’n pakketje kopen en in magnetron of oven warm maken…
Want voor mij is de Zaterdag avond een gemakkelijke maaltijd , dus niet echt koken
maar het moet  wel vullen… gezond zijn en ook …of beter gezegd vooral lekker!

Kant en Klare wraps zijn niet in de winkel verkrijgbaar zonder alle boven genoemde ingrediënten
en naar mijn idee zijn ze wel een beetje hetzelfde als maiskoeken.
Dat klinkt dan weer erg Afrikaans
en zo besluit ik in wat Afrikaanse kookboeken te gaan neuzen.

Had uit voorzorg van de week al een grote zak maïsmeel gekocht
want dat leek me al wel van pas komen. Een dezer dagen ga ik namelijk maisbrood maken.
En het recept heb ik daarvoor al gevonden
Maar dat kan ik even uitstellen want ons bakkertje bij de spar is heel welwillend en wil speciaal voor ons wel glutenvrij brood bakken zonder melk
En het speltbrood is ook helemaal zoals het zijn moet.

Dus wil ik het mielie-meal gaan  gebruiken om maispannenkoeken te bakken
Dat beslagrecept werd al een beetje aangepast,
want ik kon natuurlijk niets vinden wat in ons dieetstraatje paste.
Afrikaanse vrouwen hebben niet altijd een fornuis ter beschikking en
naar mijn idee kan het bakken dan ook niet heel erg moeilijk zijn
Als het op open vuur kan en een plaat…..

De eerste ‘koek’ belandde bij de honden in de bak
die was niet om te draaien en viel van ellende uit elkaar
En het duurde toch wel even voor ik het onder de knie had
maar uiteindelijk zagen de laatste 4 er ongeveer uit als in het prachtige recepten boek.
Ik kon er niet van proeven, want er was nu niet meer genoeg beslag en verdunnen leek me geen goed idee.
Maar wonder boven wonder …iedereen vond het lekker
Zal het pittig Mexicaanse sausje en de kip zijn geweest
Hoezo Afrikaanse kookkunst?
Dan wil Floris nog wel iets even weten:
“Dit is toch wat ze in Townships eten,  de left-overs van de ochtend mieliepap”????
Ja, misschien moeten we daar mee beginnen, ’s ochtends maispap
en dan later de koude pap op bakken
zo’n lekker dikke brei is natuurlijk veel makkelijker om te draaien….
Klinkt wel minder aantrekkelijk…. Maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn!
Misschien moet ik wat plaatselijke dames eens om hulp vragen en dat vergemakkelijkt dan wellicht ook direct het integratie proces…..

Omhul me met woorden, verdwijn in zinnen en laat me kennis maken met tongstrelende gerechten. Astrid

No comments:

Post a Comment