Monday, February 25, 2013

Wat weet ik nou...




Ik weet niets van klassieke muziek
luister elke week naar verschillende muziek stukken
en Puccini weet vaak de juiste snaar te raken
kan van bepaalde muziek kippenvel krijgen
of spontaan in huilen uitbarsten
dus wat moet je ervan weten…

Wie wat speelde
in welk jaar en waar…?

Ik weet voor de rest van mijn leven
dat ik het Cape Town Philharmonic Orchestra heb horen spelen
in Kirstenbosch. (de link verwijst naar het concert van gisteren)
Dat de prachtige omgeving en het bijzondere vioolspel van
Phillippe Graffin mij tot natte ogen roerde.

En dan ga ik uit mijn hoofd naar mijn gevoel en bedenk…
Dat ik in de muziek de liefde voel van de mensen die mij dierbaar zijn
Dat ik een diepgewortelde liefde voel voor ‘mijn’ aller Zuid-Afrika
Dat ik haar donkere kant nooit zal zien…want

Het groen van het Table Mountain natuur reserve, zal mijn hoop doen groeien
Het blauw van de False Bay, zal mij inspireren
De gouden gloed van het Zuidelijke licht, zal mijn ogen langzaam openen
en de zwarte nacht bezaaid met sterren zal mij terug op aarde brengen.

Een concert op een plaats als deze doet me verdrinken
in een hopelijk eeuwig durende liefde…
de liefde voor de klanken van muziek uit het verleden
de muziek die ons samen brengt 
Bruggen kan slaan
tussen werelden, tussen mensen
tussen jong en oud, tussen zwart en wit

Ik weet niets van klassieke muziek ik weet alleen wat ik mooi vind
en dit wil ik graag met anderen delen….
 


Omhul me met muziek, verdwijn in stiltes en droom weg, Astrid

Het filmpje op youtube is van Palle Bo
de muziek die op 24 febr. 2013 gespeeld werd:


Mendelssonhn's Violin concerto, Rossini's William Tell Overture en Tchaikovsky's Overture Fantasy Romeo and Juliette.
Foto's van het concert vindt je op Zeelandhuys Facebook


No comments:

Post a Comment