Wednesday, August 08, 2012

Woman’s Day

 Atlete Caster Semenya

Morgen 9 augustus is het National Woman’s Day een nationale feestdag in Zuid-Afrika.
Gelukkig maar, want ik ben er aan toe. Ja, jullie denken misschien dat ik hier elke dag met m’n luie ….in het zonnetje zit, maar niets is minder waar hoor! 

Soms regent het in de winter of is het bere koud... en zit ik binnen. Daar was het vandaag eigenlijk een goede dag voor, want voor het eerst in de geschiedenis is er in Zuid-Afrika in alle 9 provincies sneeuw gevallen. Een zeer heugelijk feit wat hier ook direct gepaard gaat met bereikbaarheid en gezondheids problemen. 30 auto’s kwamen vast te zitten op de pass in Lesotho, je weet wel die van ons reisje van vorig jaar en ook de Caledon’s Poort de grens overgang met Lesotho is gesloten. De weg was er superglad, hoog zwangere vrouwen en mensen met ademhalingsproblemen en medicatie tekorten moesten geholpen worden. 

Vanuit ons raam nog geen sneeuw te zien maar richting Franschhoek ligt wel sneeuw…prachtige plaatjes van een zonnige dag en sneeuw op de bergen doen me wel aan wintersport denken… Kan er absoluut niet over mee praten, want sport is nooit een favoriete activiteit van mij geweest. Genieten van sport doe ik van de Olympische Spelen…

Terug naar andere activiteiten, na zo’n 2 jaar niet zeker te weten welke kant we op zouden gaan qua woonruimte, is de kogel door de kerk. We blijven zitten waar we zitten en dat betekend dat we ons gaan verroeren…Ja, want dan moet voor mij het huisje wel mijn huisje worden en dat houdt in dat de kwasten uit de terpentine en de verf uit de kast gehaald worden. Na afzuiging in de badkamer geplaatst te hebben, zijn we daar met de muren begonnen. En er loopt weer een streepje door….

In de kamer werd een nieuwe trap geplaatst zodat vrouwen, maar ook mannen gemakkelijk het hoger op kunnen zoeken. Die moest daarna natuurlijk ook worden voorzien van een verflaag en al met al ben ik een dikke week aan het kliederen geweest.

Jan is meer van de houtbewerking en houdt zich vooral bezig met de tuinafscheiding die voorlopig voor 2 cottages zal worden, dan gaan we een constructie bedenken om de eetkamerlamp op te hangen en als de steiger er staat zullen ook de muren in de woonkamer van een laagje verf worden voorzien…. Ben bang dat de winter niet lang genoeg zal zijn!

Maar Woman’s Day is natuurlijk niet zomaar een vrije dag en voor degene die er niet mee bekend zijn leg ik het even uit. Op deze dag in 1956 liepen zo’n 20.000 vrouwen een protest mars in Pretoria tegen het legaliseren van een pas -dat ze bij zich moesten dragen- wat zwarte vrouwen vrijheid van beweging gaf in gebieden waar blanken woonden. Dit in de tijd van de Apartheid. Ook waren deze vrouwen -van allerlei rassen- bang dat het tot meer en meer beperkingen en wetten zou leiden. 

Hun protest song wath­int' aba­fazi, wath­int' imbokodo, uza kufa!

When you strike the women,
you strike a rock,
you will be crushed [you will die]!

Was er één waar men niet omheen kon. Woorden die nu staan voor de kracht en moed van alle vrouwen!

Kracht en Moed hebben alle vrouwen nodig, soms moet je gewoon ook voor jezelf opkomen als je het gevoel hebt dat anderen denken dat je niets doet…. 

Of als je de wereld wilt verbeteren en je nog altijd “struggled” met jezelf…
Morgen rust ik even uit en kom op krachten en zoek naar inspiratie voor mijn volgende verhaaltje.

2 comments:

  1. Anonymous9:59 PM

    Hallo Jan en Astrid,
    Wat leuk om weer iets van jullie te horen/lezen. Ik dacht dat jullie gestopt waren met de weblog. Vandaag hebben we Wim en Leo op het vliegtuig naar Nederland gezet i.v.m. het overlijden van onze zwager. Voor de rest gaat alles best. Groetjes, Sanja van de Sande

    ReplyDelete
  2. http://zeelandhuys.blogspot.com/2012/04/terug-van-weggeweest.html als je hier begint kun je de inhaal slag maken...misschien wel leuk als het niet zo'n mooi weer is!

    ReplyDelete