Wednesday, August 29, 2012

Ridders en Kastelen…

 Schermschool Zaal Verwijlen Oss, foto Astrid 2005

Ik stap uit mijn warme bad op de houten vloer, om mijn voeten verzameld zich een plasje water, de kamenierster komt aanrennen met een warme handdoek om me droog te wrijven. Mijn haar wordt kunstig gekruld en opgestoken, de zwierige onderrokken bedekken mijn heupen en het corselet maakt mijn figuur als dat van een zandloper. Ik haast me de lange wenteltrap naar beneden, de prachtig versierde barrokke gang in, door de enorme deuren naar buiten, waar de koets al op me wacht. Er zal een duel zijn, een gevecht om mijn hand…

As, Astrid…mmm ja ik was even weg gedoezeld, maar manlief heeft hulp nodig bij de Fencing (want het betekent naast duelleren ook een hekwerk) rond de cottage.
Ja helaas geen kasteeltje. Niks geen gevecht om mijn liefde, meer iets om te zorgen dat ik niet wegren. Ik blijf keurig tussen de perkjes van de toekomstige rozen tuin, die hij me nooit beloofd heeft….maar er wel zal komen.

Even terug naar mijn mijmeringen…
Prachtig die middeleeuwse tijd, ik denk aan open velden en daarin Kastelen met grachten. Een openlucht markt met theater, vrouwen in van die zwierige gewaden en ridders….
In Schotland heb ik tal van prachtige kastelen bezocht, in Frankrijk ze van verre gade geslagen en in Spanje er heerlijk geslapen, stiekem een beetje hunkerend naar zo’n stoere ridder.
Rutger Hauer als Floris van Rosemond was heel knap en stoer en de serie heel spannend, vooral Sindela he!  Rutger Hauer zijn films ben ik lang blijven kijken, was toch wel de ridder op het witte paard, de man van je dromen…. 

Maar echt super was Angélique en haar 12 jaar oudere echtgenoot Jeoffrey Peyrac, weet je nog die met dat sexy litteken over het gezicht. Hij was een meester in schermen!


  
Mijn ridder kwam in iets met veel paardenkrachten en ontvoerde me naar Kasteel Heeswijk waar ik hem mijn ja-woord gaf…






Nee, zoonlief die gaat wellicht de grote romanticus zijn ….hoop ik. Hij heeft na 7 jaar wachten de Fencing glove weer opgepakt. Beetje Shakespeare, wat Poetry, klassieke muziek, goede manieren…oeps er ligt nog een hele taak voor ons als ouders, voor hij gaat duelleren voor de partner van zijn dromen…
Maar voorlopig is hij weer super blij dat hij de schermsport weer kan uitoefenen.

Jammer dat we dat hier niet hebben… prachtige kastelen en de rijke geschiedenis van de middeleeuwen. Nee veldslagen werden hier heel onromantisch uitgevochten midden in de velden. Hier hangt de romantiek rond de V.O.C tijd, ach ja, natuurlijk we hebben Kasteel de Goede Hoop (meer een fort maar het heeft de naam Castle) in Kaapstad. Was me even helemaal ontschoten…

Floris in 2005 bij schermclub Zaal Verwijlen in Oss, foto Astrid

No comments:

Post a Comment